Zondag 5 augustus 2018 - Lyon - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Henny Smeets - WaarBenJij.nu Zondag 5 augustus 2018 - Lyon - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Henny Smeets - WaarBenJij.nu

Zondag 5 augustus 2018 - Lyon

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg Henny

05 Augustus 2018 | Frankrijk, Lyon

Zondag 6 augustus 2018 van Montmerler sur Soane naar Contrieu - 100 km

Als eerste iedereen bedankt voor de reacties. Het lukt mij nog steeds niet om via deze site terug te reageren. Sorry daarvoor. Het volgende over vandaag:

Om 5.00 uur ging de wekker en om half 7 zaten we op de fiets. Wim had al aangegeven, dat we een aardige afstand moesten fietsen. Hij had een camping uitgezocht aan de Rhone. Het zou 85 km zijn. Uiteindelijk werden het 100 km. Er zaten wel wat beklimmingen in maar over het algemeen was het aardig vlak.

We hadden als snel 25 km te pakken en kwamen bij Trevoux uit. Een mooi oud stadje met veel trappen en een kasteel. Het plaatsje lag aan de Saone met een prachtige oude brug. We dronken er koffie. De melk was zuur en Wim vroeg nieuwe koffie. Ik ging even door de steegjes lopen om een bakker op te zoeken, want we hadden alleen een bakje yoghurt met musli en blauwe bessen als ontbijt genomen. Brood van de vorige dag krijgen we niet meer weg 's morgens dus dat doen we maar niet meer.

Vervolgens reden we in een aardig tempo richting Lyon. We kwamen langs een aftakking van Saone waar zeer veel sfeervolle en cafeetjes en restaurantje waren. De prijzen waren daar hoog. We namen daar 2 kopjes koffie voor 9 euro. Wel lekker overigens.

We reden nog 10 km verder en kwamen Lyon binnen. Nog even door een fietstunnel van 1,5 km en we waren meteen op het fietspad dat langs de Rhone liep in de oude binnenstad. Mooie gebouwen, alles keurig verzorgd. Kortom heel sfeervol en het was net Parijs. Wij kenden Lyon alleen maar als stad waar je langs sjeesden als je met de auto naar de Provence ging.

Om Lyon uit te komen moesten we door een wat minder prettige buurt. Dit was een heel tijd een vervelend en saai gedeelte van de route.

Na een heel tijd fietsten we gelukkig weer langs de rivier de Rhone. Hij is hier al aardig breed. Ook de fruitbomen komen weer terug en natuurlijk ook de wijngaarden op de steile hellingen waar de druiven verbouwd worden voor de Cote du Rhone. De druiven kunnen hier niet mechanisch geoogd worden, want dat kunnen de machine niet aan.

Nog 25 km en dan zijn we bij de camping! Je moet niet in de zon stoppen want dan verga je. Eerst maar weer een boom opzoeken om iets te nuttigen.

Bij een bar aan de rivier nemen we een heerlijke koude cola en ontmoeten wij een leuk jong stel die samen voor het eerst op fietsvakantie zijn. Zij ging vroeger ook met haar ouders en voor hem is het nieuw. Wie weet gaan Jeroen of/en Celine dat ooit ook nog eens doen.
We besluiten op dezelfde kleine camping aan de Rhone te gaan staan
De 3 hengelaars!

We moeten nog wel 12 km trappen. We gaan op een gegeven moment door een mooi natuurgebied met verschillende vogeluitkijkhutten en een soort infocentrum met op onze route grote foto's van de beesten/vogels die hier voorkomen.
Omdat we zo langzamerhand zin hebben in een plons in het zwembad van de camping fietsen we door.

We komen aan op een camping die precies weet wat fietskampeerders nodig hebben. Op het veldje treffen we aan: bomen, picknicktafels met parasols waslijn en stoelen die je gewoon mag pakken. Ik hoef dus niet op onderzoek uit!

Bij de receptie is een contactdoos met 10 stopcontacten bevestigd en een kastje voor het opladen van telefoon of GPS. Ook staan er heerlijke loungebanken en kan je een glaasje wijn of koud biertje bestellen. Je bent zelfs niet verplicht om er iets te bestelle om daar te kunnen zitten.

Aan de andere kant van de camping staan een aantal stacaravans maar die zie je verder niet. Dan is er nog een heerlijk zwembad met voldoende ligstoelen en ook het sanitair is naar wens. Omdat het vandaag zondag is zijn de restaurantjes in het dorpje niet open en konden we op de camping een uitgebreide tosti met sla bestellen.

Als je hier met een auto aan komt om te kamperen ben je niet welkom.
Fijn, dat er dit soort campings nog bestaan!!!!

Morgen ongeveer 75 km fietsen en klimmen naar 500 meter. Helaas is die klim wel na de lunch. Het wordt dus veel water meenemen.

Kortom, het was over het algemeen een goede fietsdag.
Nu ik hier zit is de lucht prachtig van kleur en komen de bergen mooi uit.

Groetjes,

Wim en Henny

• 05 Augustus 2018 - 19:52

To:

Nou nou weer een hele belevenis. Leuk om je verslag weer te lezen. Voor morgen fijne fiets dag

• 05 Augustus 2018 - 20:32

Ruth Nieman:

Leuk verslag weer Henny! Jullie zijn al een heel eind op weg,petje af voor jullie doorzettingsvermogen bij deze hitte en veel succes bij de verdere reis!

• 05 Augustus 2018 - 20:34

Anke:

Heerlijk even een camping voor jullie - de fietsers - en ook nog goed geregeld alles wat je nodig hebt.
    Boffen hoor, maar geniet er ook maar volop want morgen gaan jullie er weer flink tegenaan.
    Liefs en groetjes uit Huizen! ook lekker warm hier hoor, heerlijk. Groet, Anke

• 06 Augustus 2018 - 05:47

Corrie:

Wat een mooie verhalen de laatste dagen. Ik heb ze niet kunnen beantwoorden omdat ik vanuit eemnes geen mail kan verzenden. Ik geniet steeds van jullie belevenissen.
    Een hele fijne reis verder. Op naar Barcelona. Liefs Corrie

• 06 Augustus 2018 - 07:39

Paul En Bernie:

Haha mooi zo’n camping. En die prijzen vallen best mee. Als we in Zwitserland cappuccino bestellen en het is “maar” 9 euro dan hebben we de neiging er een extra te bestellen. Want dat is hier best goedkoop.