Zaterdag 4 augustus 2018 - Reisverslag uit Montmerle-sur-Saône, Frankrijk van Henny Smeets - WaarBenJij.nu Zaterdag 4 augustus 2018 - Reisverslag uit Montmerle-sur-Saône, Frankrijk van Henny Smeets - WaarBenJij.nu

Zaterdag 4 augustus 2018

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg Henny

04 Augustus 2018 | Frankrijk, Montmerle-sur-Saône

Zaterdag 4 augustus 2018

Misschien ben ik wel een beetje in de war met de data.

Cluny - Montmerler sur Saone 70 km

We vertrokken weer vroeg via het fietspad richting Macon. Na enige tijd moesten we een stuk of 5 pittige klimmetjes doen van 15%. Je bent meteen wakker! Vervolgens gingen we door een fietspadtunnel van 1,6 km. De langste fietstunnel van Europa. Toen we de tunnel uitkwamen waren we meteen in het beaujolais wijngebied. Het was eerst heerlijk fietsen door de wijngaarden en de mooie dorpjes. Vervolgens hadden we verschillende klimmen er in zitten.

Na 25 km hadden we veel zin in koffie. We kwamen in een dorpje met een sfeervolle herberg. Het was geen cafe of restaurant maar Wim is met een bezweet gezicht gaan vragen of we een kopje koffie konden nuttigen.
Het bleek dat hier een Nederlander werkte. Het was mogelijk ook al doen ze het normaal niet maar er is verder niets te verkrijgen in de buurt.

Wat werden we gastvrij ontvangen door deze aardige man. Hij gaf aan dat hij de oprichter was van de eerste club van Amsterdam. Met mijn stomme kop zei ik: o Ajax. Nee Wim begreep het meteen. Het was Yab Yum. Hij vertelde het een en ander over de club en over enkele zaken die niet zo prettig waren maar 16 jaren geleden hadden zij dit prachtige pand gekocht en toen hij 15 jaar geleden aan het behangen was zei hij tegen zijn vrouw: ' zullen we er een herberg van maken? Aangezien zij uit het hotelwereldje komt en het helemaal in haar zit hebben ze intern enkele zaken aangepast. Het is echt heel sfeervol. Yvo Niehe is er geweest. Ik zal dat thuis nog eens terugkijken. Het programma de wandeling ook.
Ook nog even met z'n vrouw gesproken. Hij heeft voor ons een kopje koffie gemaakt uit een luxe Nespresso-apparaat. Zij wonen in de zomer hier en in de winter in hun woning aan het Museumplein.
Hij is 83 jaar en ziet er nog zeer goed uit. Weet je hoe dat komt gaf hij aan? Vroeg naar bed gaan. Om 7.00 uur ( in de ochtend). Ook gaf hij aan, dat je niet om moet kijken. Je leeft in het nu! Wat een wijze woorden!

We kwamen vandaag in de plaatsjes van de bekende wijnen van de Beaujolais o.a. Juliac, Fleury, St. Amore. Het was bijzonder om die prachtihe wijngaarden op die mooie hellingen met de wijnhuizen te zien.

In 2 van die plaatsjes hebben we dan ook koffie gedronken om te genieten van de omgeving en om even bij te komen.

Het werd steeds warmer en we hebben besloten om de eerstvolgende camping te nemen. We staan nu weer aan de Saone. Wat een lange rivier is dat ook.

Nu had ik mij voorgenomen om een stoel te regelen voor Wim. Aan de overkant bij 2 Franse oudere stellen zag ik eigenlijk teveel stoelen staan. Ik ben er op afgestapt en met handen en voeten geprobeerd dit te regelen. Ja hoor: BEET. Ze vroegen of ik uit Nederland kwam en ze hadden het meteen over de cyclingcross in Markelo en ik kreeg 2 kussen van haar. Meteen moest ik foto's bekijken van Markelo. Die mensen waren daar zo enthousiast over. Later zijn ze nog enkele keren bij de fiets komen kijken en uiteindelijk heeft Wim een grote sticker van de Europese kampioenschappen in Zwitserland met foldertjes in zijn bezit.

We gaan zien hoe warm het vannacht is.

• 05 Augustus 2018 - 06:58

Annemarie:

Ha Henny en Wim, met veel plezier volg ik jullie avonturen op de fiets! Wat maken jullie leuke dingen mee! Heel veel plezier onderweg en geniet van de tocht!

• 05 Augustus 2018 - 07:49

Leen En Do:

Hoi Henny en Wim
    Weer heerlijk genoten van jullie fietsavontuur. Pfffff wat is het warm hè, en vooral als je dan ook nog zo’n eind moet fietsen. Petje af hoor.
    Kun je van je slaapmatje geen stoeltje maken? Zou wel fijn zijn.
    Succes weer. Veel liefs van ons.

• 05 Augustus 2018 - 09:57

Karina:

Hoi Henny en Wim,

Jullie genieten van het fietsen en de uitdaging. Misschien is het iets om in de wintermaanden een cursus Frans voor beginners te starten. Altijd handig voor het bemachtigen van een stoel met kussen of een kop koffie. ;)

Geniet nog verder,
    Marcel en Karina

• 05 Augustus 2018 - 16:19

Paul En Bernie:

Dapper hoor om met de hitte toch door te fietsen. We weten een beetje hoe het is.

En ja een stoeltje is altijd fijn. En regelaar Henny heeft het voor elkaar. Een stoeltje voor Wim, en dat is belangrijk, benieuwd wat Henny betaald heeft. Haha, zal vast niet veel zijn. Denk dat er wat mensen uit Markelo op de verjaardag van Henny komen. Haha, dat doen ze vast ook nog.

Veel plezier verder. En is het “te” dan een stukje trein tussendoor. Het is wel vakantie.