Vrijdag 3 augustus 2018 - Reisverslag uit Buxy, Frankrijk van Henny Smeets - WaarBenJij.nu Vrijdag 3 augustus 2018 - Reisverslag uit Buxy, Frankrijk van Henny Smeets - WaarBenJij.nu

Vrijdag 3 augustus 2018

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg Henny

04 Augustus 2018 | Frankrijk, Buxy

Vrijdag 3 augustus van Beaune naar Cluney - 80 km

Weer vroeg uit de veren i.v.m. de warmte. Het is echt nog pikdonker wanneer we op staan. Gelukkig wordt het wel snel licht.

Het eerste deel van de route gaat weer langs het water. Best wel mooi. Het fietst inderdaad weer lekker. Ook weer veel sluizen.

Halverwege komen we op een fietspad dat de Fransen hebben gemaakt op een oude spoorbaan. Het voordeel is dat we niet heftig hoeven te klimmen. De omgeving verandert in heuvelachtig landschap.
Dit fietspad loopt tot Macon en is zelfs 55 km lang. Wij moeten er vandaag 44 doen. Blik op oneindig! Gelukkig zijn er hier en daar ook wel veel bomen die in ieder geval voor wat schaduw zorgen. We zien regelmatig oude treinstationnetjes. Soms opgeknapt en soms vervallen.
Halverwege gaan we nog een heel oud plaatsje in en eten we ons stokbroodje en drinken we drinkyoghurt.

Fietskleding
Wim heeft een fietsonderbroek aan en een rekbare korte broek en een dun merinowollen shirtje, dat niet gaat stinken met veel transpireren.

Ik heb mijn fietsbroek aan met een dun merinowollen hemdje of shirtje.
Deze fietsbroek incl. enkele zalfjes is voor mij zeer belangrijk om enkele problemen te voorkomen.

Daarnaast hebben we soms een zonnebril op en een pet. Ja, de helm zit achterop. Uiteraard brengt hij op deze manier geen bescherming. In de Pyreneeën zullen we deze gaan gebruiken.

Dan heeft Wim gewone fietsschoenen aan en ik met metalen plaatjes er onder, zodat ik de schoenen aan de trappers kan vastklikken. De eerste dagen heb ik dit veel gedaan maar daarna eigenlijk niet meer.

Elke dag spoel ik de fietsbroeken en shirtjes even uit. Nu met het mooie weer is alles ook zo droog. Is het niet droog dan heb ik de natte was onder mijn netje achterop.

Het stomme is dat ze op een camping van die grote wasbakken hebben maar niet zo'n stop er in. Mooi cadeautje voor mijn verjaardag.
Ik gebruik nu een plastic tas als wasemmer. Ach ja zo gaa het ook.

We hebben het 2e deel van de route bekeken. De westelijke route is via het Centraal Massief en de oostelijke route via de Beaujolais, Lyon en scheren we langs de Ardeche.
Ondanks de hitte hebben we besloten verder te gaan. Terugfietsen vanaf het punt waar we nu zitten vind ik te saai. Ik vind het altijd prettig om in vrijwel onbekende gebieden te fietsen. We moeten de hitte maar trotseren en op tijd weg blijven gaan en op tijd stoppen. Aangezien het gemiddelde haalbaarder is via de oostelijke variant kiezen we daarvoor.

Aan het eind van de middag gaan we het prachtige Cluny nog even in en bekijken we de kerk uit de 12e eeuw en drinken een wijntje uit de streek.

Morgen weer vroeg op.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henny

Actief sinds 25 Juni 2014
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 30617

Voorgaande reizen:

22 Juli 2018 - 18 Augustus 2018

Met de fiets naar Barcelona

23 Juli 2017 - 25 Augustus 2017

Op de fiets naar Rome

05 Juli 2014 - 15 Augustus 2014

Op weg naar .................

Landen bezocht: