Vervolg reisverslag met de fiets naar Barcelona - Reisverslag uit Charmes, Frankrijk van Henny Smeets - WaarBenJij.nu Vervolg reisverslag met de fiets naar Barcelona - Reisverslag uit Charmes, Frankrijk van Henny Smeets - WaarBenJij.nu

Vervolg reisverslag met de fiets naar Barcelona

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg Henny

30 Juli 2018 | Frankrijk, Charmes

Hallo allemaal,

Ik begreep dat iedereen wel 3 keer een mailtjr had binnen gekregen over het voorgaande verslag. Ik kan 3 oorzaken bedenken maar dat heeft geen zin om ze op te noemen. Wel vind ik het nog steeds lastig om op zo'n telefoon dit soort werk te verrichten. Maar goed toch maar even proberen.

Hier komt het:

Vrijdag 27 juli

Van Betrix naar Montmedy
I.v.m. de warmte zaten we vandaag om 7.00 uur op de fiets. Het inpakken gaat steeds sneller. We zijn op elkaar ingespeeld. Ook de spullen hebben telkens hetzelfde .

Achterop de fiets bevestig ik met dat mooie weer wat enkele gewassen kledingstukken die nog niet helemaal droog zijn. Ik gebruik dit jaar voor het eerst zo'n netje met 6 haken. Dit bevalt mij uitstekend. Het droogt met dat warme weer prima.

Het gebied waar we vandaag doorheen fietsten was echt wel groen. Er lopen hier en daar wat beekjes doorheen.

Er zaten enkele klimmetjes bij. Als je dit moet doen in de schaduw dan lukt dat nog wel maar als de zon pal op je schijnt dan word je daar niet vrolijk van.

In Orval kwamen we langs een hele grote abdij waar ze ook bier brouwden. Het is ook nog een klooster. We konden de abdij nog niet bezoeken want het was nog veel te vroeg maar daarnaast laat je de fiets met al je bagage ook niet onbemand achter.

De route ging vandaag gedurende 8 km over een rechte B-weg. Soms zag je de weg steil omhoog lopen maar gelukkig ging je eerst naar beneden. Als je dan goed met je versnellingen omging dan kwam je de grootste gedeelte van die helling goed op en daardoor schoot je lekker op.

In Avioth kwamen we langs een zeer grote basiliek. Er wonen hier maar 100 mensen. De basiliek is ontstaan als bedevaartskerk. Het schijnt dat Maria hier ooit is verschenen. Even binnen kijken en een echt kaarsje opgestoken voor Ma en voor ons allemaal.

Tijdens het fietsen moet je proberen te genieten van de omgeving maar soms moet je gewoon even hard werken. Bij een niet te steile afdaling kan je dat echt wel. Zo'n tocht is niet mogelijk als je niet flexibel bent maar ook moet je een doorzetter zijn. Je kan moeilijk gaan lopen!
Soms laat je je gedachten lekker gaan maar je hebt ook momenten dat je denkt hoe ga ik die bocht weer pakken of hoe kom ik over het slechte wegdek heen.

Vandaag werd het al snel heet en we hebben besloten om in Montmedy de Municipalcamping te nemen. Dit plaatsje heeft een groot verdedigingswerk en de camping is daarnaast gevestigd. Dus ligging is een 10 maar ja het is nog veel te heet om maar iets te ondernemen.
Voor het eerst dat wij om 12.15 uur op een camping waren.

Toevallig ben ik hier 4 jaar geleden ook geweest toen ik via "de oude wegenroute" naar Santiago ging. Mijn zus Corrie fietste toen eerst een week met mij mee en mijn zwager en Celine kwamen haar toen ophalen
De volgende dag ben ik 10 dagen alleen verder gegaan.

-----------------

Zaterdag 28 juli 2018.

Van Momedy via verdun en dan 20 km naar een klein gehuchtje aan de Maas waar onze camping zich bevond.

Vanmorgen tijdens het ontbijt was er een heel klein buitje. Om half 8 waren we dit keer op pad.

Tijdens de fietsrit van vandaag moesten we enkele keren pittig klimmen.

Eerst zouden we in Verdun op zo'n grote camping overnachten maar nadat we door Verdun gefietst hadden en enkele bezienswaardigheden vanaf de fiets hadden bekeken besloten we toch maar nog 20 km door te fietsen. Wim had begroot dat we per dag gemiddeld 70 km zouden moeten fietsen. Als we een dag minder zouden fietsen dan moeten we dat naruurlijk op een andere dag weer inhalen. Wat is er toch veel gebeurd in deze omgeving in de eerste wereldoorlog. Veel bijzonderheden hadden met deze oorlog te maken.

Na 85 km gefietst te hebben kwamen we terecht in het gehuchtje .......... op een boerencamping met een prachtige plek onder de bomen aan de Maasoever waar er enorm veel zwaluwen druk bezig waren boven het water om voedsel te bemachtigen. Nadat de tent was opgezet hebben we aan de waterkant de fles wijn maar eens opengemaakt.
Ik vond het echt zo'n oever waar ijsvogeltjes voor konden komen en na veel turen zag ik er een. Dit kwam echt niet door de wijn.

Morgenochtend weer op tijd weg

Zondag 29 juli 2018

Van.........naar Villers sur Meuse 85 km

Weer vroeg weg. Wim had op basis van een camping de route bepaald. Voor de ene route zouden we 120 km moeten fietsen en nu 80 km. In het boekje van Benjaminse staan deze alternatieven in. Uiteindelijk hadden we 85 km gefietst en dat vonden we wel mooi.

Onderweg kom je door hele kleine gehuchtjes waar echt niets te beleven is. We merken dat we toch wel verslaafd zijn aan caffeine. Als we om 7.00 uur op de fiets stappen dan gaat het best wel goed maar we snakken naar een kop koffie. Misschien maar eens proberen om bij het ontbijt een kop koffie te nemen.
Ook vandaag komen we weer veel gedenktekens tegen van de eerste Wereldoorlog. Een ontzettend groot ... ........ ter nagedachtenis van de gevallen soldaten.

We zijn vandaag door Toul gefietst. Hier staat het vol van de geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog.

Tijdens het fietsen hadden we zo af en toe klimmetjes en soms konden we lekker tempo draaien. De laatste 2 uurtjes was het echt wel warm.

Nadat we dagen door graan- en mailsvelden en boerderijen hadden gefietst kwamen we in een gebied met veel boomgaarden. Heerlijk even een andere omgeving. We kwamen langs een 'fruitschuur' die tot 13.00 uur open was. Hij was net nog 5 min. open. Ik kocht daar 1 liter pure gekoelde appelsap. Goh wat was dat lekker. We hadden nog de helft over en dat heb ik in een Spa-flesje en onder mijn bagagenetje gedaan. Uiteraard was deze op toen wij op de camping aankwamen

We kwamen uit op een camping aan de Maas. Gelukkig waren er voor de tentjes mooie plekjes aan de waterkant. Onze buurtjes was een echtpaar die vorig jaar ook naar Rome waren gefietst en nu waren ze naar de bron van de Maas gefietst. Aardige mensen.

De camping lag rustig maar het echt een doortrekcamping. De washokken associeerde ik met een school.
Wat een enorme grote campers of caravans hebben sommige mensen. Waarschijnlijk allemaal op doorreis naar Zuid-Frankrijk of Spanje.

Maandag 30 juli 2018

Van villers sur Meuse naar Charmes - 70 km
Vanmorgen om 7.00 uur zaten we op de fiets. Aangezien de camping 1 km van de route afligt waren we zo weer op de route. Het was over het algemeen vrij vlak fietsen. Zo af en toe moest je klimmen.

Het is 's morgens altijd weer even wennen. Nu begin ik soms wel even mijn kuiten te voelen. '

We fietsten een tijdje op een fietspad langs de Moezel. De rivier heeft hier veel zijriviertjes. Daarna even langs een B-weg omdat er even niets beters was.

Nu komen de kanaaltjes en de sluizen. De eerste bootjes gaan door de sluizen.

We fietsen veel onder de bomen. De temperatuur is de eerste uren vandaag heerlijk. Het laatste uur wordt het wat moeizame. De eerstvolgende camping is in Charmes maar als we daar aankomen is het pas 12.15 uur. We kunnen doorrijden naar de volgende camping maar dat is nog 35 km erbij met een klim. Gezien de warmte besluiten we hier ons tentje op te zetten.

We herkenden de camping van 3 jaar geleden toen we met Paul en Bernie via de Groene wegen route naar Zuid-Frankrijk reden. Vandaag is het gras verdord en warm. We zetten de tent onder de boom. We hebben gelukkig weer een mogelijkheid om de GPS en de powerbank op te laden.

Het is een fietsvriendelijke camping aan een riviertje. Nu ik dit schrijf zit ik met mijn voeten in het water, onder een boom op mijn Alite-stoeltje met een blikje Cola naast mij. Sommige campinggasten zijn het zwemmen maar er staat vrij weinig water in de rivier.

Helaas vanmiddag is mijn stoeltje gesneuveld. Ik kan ernog wel op zitten maar niet zo lekker.

Of de duivel er mee speelt het stoeltje van Wim heeft hetzelfde probleem. Hiervoor heb ik onder de garantie nog een nieuw onderstel voor gekregen. Balen....

Het wordt inmiddels donker. Ik ga mijn verhaal gauw erop zetten, want anders komt het erniet meer van.

Liefs Wim en Henny


  • 30 Juli 2018 - 20:20

    John En Aukje:

    Hoi Henny en Wim

    Leuk om te lezen hoe jullie het hebben heel veel plezier tijdens de rest van jullie reis

    John en Aukje

  • 30 Juli 2018 - 20:41

    To:

    He gezellig om jou verhaal te lezen.leuk dat je de zelfde mensen van vorig jaar weer tegen komt.
    Lekker bijpraten, en dan de koffer in om morgen weer vroeg op gestaan. Geniet maar lekker saampjes,




  • 30 Juli 2018 - 20:49

    Henny Smeets:

    Bedankt John voor jouw reactie. Ik kom morgen uiteraard niet sporten, Het zijn helaas niet alle spieren. Ik zal aan jullie morgenochtend denken. Groetjes, Henny

  • 31 Juli 2018 - 06:02

    Paul En Bernie:

    Ha leuk Henny en Wim om mee te lezen. De camping in Charmes. In 2015 was het na een lange warme dag met veel wind tegen, moe maar voldaan zaten we op de campingstoeltjes.
    We gingen toen lekker uit eten bij Don Tito; ja Italiaans en het smaakt ons voortreffelijk.
    Hebben jullie dat nu weer gedaan?
    Een goede verdere reis ! Geniet van alles. Paul en Bernie

  • 31 Juli 2018 - 07:59

    Corrie:

    Wat een mooi verhaal weer. Als ik mijn ogen dicht doe,fiets ik in gedacht met jullie mee, zie jullie daar al zitten aan de water kant. klimmen de heuvel op enz. Goede reis verder.

  • 31 Juli 2018 - 16:32

    William :

    Kijken jullie wel uit voor los lopende honden

  • 31 Juli 2018 - 17:43

    Leen En Do:

    Jullie schieten al een aardig eind op. En dan zó warm, zal niet altijd meevallen. Maar jullie zijn bikkels!!! En altijd weer eindigen met een heerlijke camping.
    Tot het volgende verslag.

  • 01 Augustus 2018 - 15:02

    Fenny :

    Hoi Henny en Wim, wij varen nu op de Moezel. We zijn op terugweg vanaf Zell naar winningen. We moesten ook door sluizen. Jammer dat we jullie niet gezien hebben. Gelukkig was het vandaag minder warm. Leuk om jullie reis te volgen! Veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henny

Actief sinds 25 Juni 2014
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 30635

Voorgaande reizen:

22 Juli 2018 - 18 Augustus 2018

Met de fiets naar Barcelona

23 Juli 2017 - 25 Augustus 2017

Op de fiets naar Rome

05 Juli 2014 - 15 Augustus 2014

Op weg naar .................

Landen bezocht: