Fietstoch Wim en Henny - zondag 24 aug 2017 - Reisverslag uit Assisi, Italië van Henny Smeets - WaarBenJij.nu Fietstoch Wim en Henny - zondag 24 aug 2017 - Reisverslag uit Assisi, Italië van Henny Smeets - WaarBenJij.nu

Fietstoch Wim en Henny - zondag 24 aug 2017

Blijf op de hoogte en volg Henny

20 Augustus 2017 | Italië, Assisi

Zondag 20 augustus 2017.
Assisi - Massa Martana
50 km. 495 meter naar klimmen en 420 meter dalen.

We vertrekken om 7.45 uur van de camping en we gaan meteen op de fiets naar Assisi. Dit ligt 4 km van onze camping maar we moeten wel aardig klimmen, omdat Assisi op een berg ligt.

Er komen per jaar 5 miljoen bezoekers in de kerk van de heilige Franciscus van Assisi.
Wij waren er al heel vroeg en wij konden ook meteen doorlopen. De fiets hadden wij even aan de zijkant geparkeerd en er waren toch bewakers in legeruniform en mitrailleur bij zich.
Ik moest - i.v.m. mijn fietsbroek wel even een doek over mijn benen doen.

De kerk ziet er zeer sfeervol uit. Niet zo'n kathedraal maar een kerk met mooie gewelven en prachtige schilderingen.
Ik ben even gaan zitten en mijn gedachten gingen uit naar mijn moeder en mijn familie. Uiteraard denk je daar aan tijdens de fietstocht maar juist nu nog even sterker. Het is goed zo!

Uiteraard zijn wij ook naar de graftombe geweest waar Franciscus is begraven. Ook dit zag er heel bijzonder uit!

Toen wij om 08.30 uur vertrokken begonnen alle klokken te luiden om aan te geven, dat over een half uur de Heilige Mis zou beginnen. Ik vind het altijd een prachtig geluid op zo'n geweldig groot plein.

De busladingen vol met mensen kwamen al aangereden en wij reden lekker met ons fietsje weg.

Even buiten Assisi is er ook nog een Kathedraal die je ook van verre kunt zien. Daar zijn we dan ook nog even geweest.

Het gehele complex van Assisi is zo groot en daar heb je dan ook veel tijd voor nodig om dat allemaal te bekijken maar dat lukt echt niet als je op fietsvakantie bent.

De fietstocht gaat verder door Umbrie. Vredig heuvellandschap met bos, graan, wijngaarden, olijfboomgaarden en zonnebloemen.

Het begin ging vrij langzaam. Koffie drinken, inkopen doen, GPS werkte niet echt goed. We moeten een beetje vaart maken, want anders komen we pas eind van de middag aan op de camping en we hebben juist ervaren, dat we dat minder prettig vinden.

We komen in het plaatsje Bevagna (2 sterrenplaatsje). Hier fietsen we door heen. Het is een middeleeuws stadje. Zeer sfeervol. We hebben van tevoren het een en ander gelezen over dit plaatsje in het routeboekje.

Dit geldt trouwens over alle achtergrondinformatie over de plaatsjes en ik vermeld daar eigenlijk niets van in mijn reisverslag, want anders wordt het gewoon een uiitreksel van het fietsboekje.

Het tweede deel van de tocht van vandaag bestaat uit verschillende keren enkele kilometers aardig klimwerk. Het was weer echt zweten!!!!
Gelukkig word je beloond met mooie vergezichten en uiteraard een afdaling. Helaas is het wegdek in Italie - nadat we uit Sud-Titol kwamen - over het algemeen niet geweldig. Bij afdalingen moet je dan ook echt niet te hard gaan.

Om half 3 komen wij op de camping aan in Massa Mortana. Het is een minicamping met geen andere bezoeker. Wim maakte zich nogal zorgen dat de campings in Italie in augustus vol zouden zijn. Nu hier niet hoor.

Het complex bestaat uit een agruturismo met zwembad en een camping. Het is allemaal wat gedateerd. Er is geen sanitairhok en wij moeten dan ook gebruik maken van het sanitair van de eigenaar in zijn huis. Ik ging daar even douchen en het was net alsof ik stiekem bij een vreemde gebruik maakte van hun badkamer. Maar goed je moet het gewoon maar doen.
Ik moest nog de fietsbroeken e.d. even wassen en mijn wasmiddel was op dus ik heb maar gewoon wat van hen gepikt.

Het is nu de 2e keer dat we alleen op een camping staan.
Je weet dat het toch maar voor een nacht is, want morgen vertrekken we weer.

Het gaat snel. Nog 3 dagen en dan zijn we in Rome.
Aan de ene kant jammer en aan de andere kant is het goed zo.

Het is kouder aan het worden en daarom zit ik al even in de tent.

Veel liefs,
Henny en Wim







  • 20 Augustus 2017 - 22:55

    Ria:

    Geniet nog even van de laatste kilometers naar Rome. Liefs Paul en Ria

  • 21 Augustus 2017 - 21:41

    Do:

    HalloWim en Hennie
    Ik heb de kerk ook even bekeken op streetview. Prachtig! Wat zal het in het echt nog veeeeel mooier zijn.
    Ik ben eigenlijk ook benieuwd naar de lekke banden. Zijn die er al geweest? En hoeveel remblokjes hebben jullie al versleten? Na zoveel dalen verslijt je ze snel.
    Nou, de laatste kmeters, en dan zijn jullie er. Wat een mooie ervaring rijker.
    Veel liefs Leen en Do

  • 22 Augustus 2017 - 12:48

    Karina:

    Lieve Wim en Henny,

    Fijn dat jullie nu rustig door Italië kunnen fietsen zonder steeds regen te hebben.
    Neem toch ook nog de tijd voor een kort bezoek aan Rome voordat je je fiets moet inleveren. Want wie kan nu zeggen dat hij vanuit Huizen naar Rome is gefietst.
    Geniet nog even en tot snel.

    Marcel en Karina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henny

Actief sinds 25 Juni 2014
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 30403

Voorgaande reizen:

22 Juli 2018 - 18 Augustus 2018

Met de fiets naar Barcelona

23 Juli 2017 - 25 Augustus 2017

Op de fiets naar Rome

05 Juli 2014 - 15 Augustus 2014

Op weg naar .................

Landen bezocht: