Reisverslag Wim en Henny - zaterdag 19 aug. 2017 - Reisverslag uit Assisi, Italië van Henny Smeets - WaarBenJij.nu Reisverslag Wim en Henny - zaterdag 19 aug. 2017 - Reisverslag uit Assisi, Italië van Henny Smeets - WaarBenJij.nu

Reisverslag Wim en Henny - zaterdag 19 aug. 2017

Blijf op de hoogte en volg Henny

19 Augustus 2017 | Italië, Assisi

Zaterdag 19 augustus 2017
Etapoe Sansepolcro -Assisi 87 km
330 meter klimmen en 435 meter dalen

Vanmorgen ging om 05.30 uur de wekker. Het was nog een beetje donker. Het zou vandaag warm worden en we moesten ongeveer 90 km fietsen dus Wim had de wekker vroeg gezet. Dit was voor ons beiden geen probleem. We vertrokken al om 7.15 uur. We moesten eerst 3 km terug naar onze route en dat was overigens terug naar het stadje Sansepolco. Hier begonnen we uiteraard met koffie. Daarna hadden we afgesproken, dat we eerst 17 km zouden fietsen voor de volgende koffie.

We fietsten door het dal van de Tiber met vele tabaksplantages en zonnebloemen. Helaas waren de zonnebloemen al ver heen. Daarvoor hadden we echt een maandje eerder moeten zijn.
De route ging op en neer. Als je voldoende vaart maakte dan kwam je met een beetje inspanning weer boven. Soms moesten we echt wel even klimmen.

We stopten bij Cito di Castella. Een plaatsje met 2 sterren. Dit plaatsje bezit nog een groot deel van de stadsmuren en diverse moderne renaissance palazzi en verschillende musea.
Ik vond de hele smalle straatjes heel bijzonder. Ik ben even in het 6 eeuwen oud gemeentehuis geweest waar tot op de dag van vandaag waarschijnlijk nog stellen in het huwelijk treden.

De Torre Civica is een hoge toren op het plein dat vroeger als gevangenis werd gebruikt.
In zo'n stadje zijn verschillende musea maar helaas met zo'n fietstocht heb je daar echt geen tijd voor. Wat je daar doet is sfeer proeven, de belangrijkste bezienswaardigheden bekijken - vanuit de buitenkant - en koffie drinken.

Halverwege de etappe verlieten we het dal van de Tiber en belandden we in een deel dat voorzien was van glooiende heuvels met graan; nogmaals zonnebloemen en bosschages.

Het landschap deed ook hier weer Toscaans aan maar we zitten in Umbrie dus de verschillen zullen niet zo groot zijn. We zagen hier en daar een ruine, kasteeltje, kerkje en later ook een dorpje op een heuvel

Ook vandaag was het wel zo af en toe zweten maar door de bosschages en de bewolking die er soms was was het echt wel te doen. Ook al was het soms 35 graden.

Het was een prachtige etappe. Het is een voorrecht om met je fietsie hier doorheen te mogen rijden.

Om half 4 komen wij op de camping - 3 km van Assisi - aan.
We krijgen een bandje mee met een streepjescode en alles wat je verbruikt op de camping komt automatisch op je rekening. (Bic Brother .....) . Ach ja, we hebben weinig keuze Het is een prima camping met uitzicht op Assisi. We zullen daar vanavond niet meer naar toe gaan, want daar is het te laat voor.
We hebben vanmiddag alles even doorgelezen over Franciscus van Assisi en Clara. Wim heeft het boek over de Zijdenroutes gelezen en tijdens de fles wijn die wij nuttigden hebben we een stuk geschiedenis doorgenomen. Als je het een en ander er over weet dan interesseer je je ook meer ervoor maar dat is natuurlijk met alles.

Meditatie op de fiets:
Ik weet niet hoe je het moet noemen, het is ook geen yoga maar er zijn momenten, dat je bezig bent met het verleden en met het heden. Je hebt gewoon de tijd om alle delen van je levensgeschiedenis te verwerken. In het dagelijkse leven druk je dat meestal weg maar daar neem je nu de tijd voor. Waarom deed je dit en waarom deed je dat? Wat is belangrijk in je leven en wat is belangrijk om achter je te laten?

Ik kan nog veel meer schrijven maar het is nu even mooi geweest.

We genieten heerlijk van de aangename temperatuur en we genieten nog steeds elke dag van al het moois dat wuj tegenkomen.

Veel liefs Wim en Henny

• 19 Augustus 2017 - 19:30

To:

Pracht verhaal.vind het nog steeds leuk om je verhaal te lezen.fijne avond.en voor morgen goede tocht dikke kus je zus

• 19 Augustus 2017 - 21:28

Corrie:

leuk verhaal, net ook foto's van je gekregen die bij dit verhaal horen. Morgen weer een mooie rit. op naar Roma je bent er bijna

• 19 Augustus 2017 - 21:41

Frank En Marianne:

Prachtig verhaal!!!liefs

• 20 Augustus 2017 - 06:36

Henny Smeets:

Bedankt voor jullie lieve reacties.
    Het is nu nog vroeg maar een mooi moment om Assisi te bekijken. Ontbijt in Assisi lijkt mij een goed plan.
    Liefs Wim en Henny