Fietsen naar Rome - vrijdsg 18 sug 2017 - Reisverslag uit Sansepolcro, Italië van Henny Smeets - WaarBenJij.nu Fietsen naar Rome - vrijdsg 18 sug 2017 - Reisverslag uit Sansepolcro, Italië van Henny Smeets - WaarBenJij.nu

Fietsen naar Rome - vrijdsg 18 sug 2017

Blijf op de hoogte en volg Henny

18 Augustus 2017 | Italië, Sansepolcro

Vrijdag 18 augustus 2017
La Messe - Sansepolcro
47 km - 725 meter omhoog en 740 km omlaag.

Ook vandaag weer vroeg opgestaan, omdat we een col van 985 meter moeten doen en met dat warmer weer is het gewoon veel prettiger om vroeg op pad te gaan.

We gaan vandaag over de Apenijnen en is qua landschap ongeveer gelijk aan Toscane.

We moeten helaas afscheid nemen van deze prachtige camping. In het boekje van de ANWB valt deze onder: charme-camping. Ik begrijp dit volledig. Het geheel is gerealiseerd door een prima architect. Maar goed wij moeten/mogen weer verder.

Ik haal eerst brood bij de plaatselijke bakker waar ik even door het raam keek en ik zag dat de bakkers allemaal 70 jaar of ouder waren. De verkoopster die mij hielp was misschien wel 80 jaar. Ik kocht verse catuchini. Je weet wel de knapperige koekjes met amandelen en 2 bruine stokbroodjes - net uit de oven. Jammie jammie........
Die koekjes waren overigens verrukkelijk tijdens het fietsen.

Terwijl we aan het fietsen werd het uitzicht steeds fraaier. Ja hoe hoger je bent des te meer kan je zien. De laatste 7 km van de 22 km waren nog echt wel pittig. De zon was daar mede oorzaak van. Wat kan een mens transpireren! Het vocht loopt in je ogen en van je rug zo je broek in. Ook je kousen zijn zelfs nat en wat dacht je van de fietshandschoentjes die waren ook drijfnat. Ze ruiken dan ook niet echt lekker meer..

Deze col wordt veel gebruikt door motorrijders die hun kunsten even willen uitproberen. Met hun knieen laag over de grond heen. Levensgevaarlijk!

Boven op de col even zo'n lekker bruin stokbroodje gegeten.

Bij de afdaling deden we ons helm op. De afdaling was lang en het was een vrij slecht wegdek. Het gaf ons een veilig gevoel.

Wat was de temperatuur toch zoveel aangenamer op de col! Terwijl wij afdaalden kwam de warmte je weer tegemoet.

We hadden al van tevoren besloten om in de buurt Sancepolcro gebruik te maken van een minicamping bij een manege, want de volgende camping ligt 15 km verder en men is daar zeer negatief over.

De camping ligt achter een industriegebied en inderdaad bij een manege. Toen wij hier aan kwamen zagen we een heel triest warm kampeerveld waar 2 caravans stonden. Oeps moeten wij hier gaan staan in deze hitte?

We gingen naar de receptie en we zagen achter het gebouw waar een B & B gevestigd, een heerlijk zwembad met allemaal luie stoelen. We kregen een speciaal tentveldje met gebruik van een sanitaire ruimte dat er luxe uitziet en dat dan weer voor maar 15 euro. Zo kan het dus ook!

Het plaatsje heeft 2 sterren in ons boekje. Toen wij na de afdaling in dit stadje aankwamen zijn wij i.v.m. de hitte meteen doorgereden naar de camping. We gaan vanavond wel eens even daar kijken.

Het is inderdaad een oude stad met verschillende bezienswaardigheden zoals de Renaissancr palazzo, de oude stadsmuur en de Duomo (kerk uit de 11e eeuw) en de oude stadsmuur. Veel terrasjes en het was opmerkelijk hoe verzorgd de Italianen er zo "s avonds uit zien.

Morgen een etappe te doen van 90 km. Het wordt warm dus morgen vroeg op staan.

Liefs Wim en Henny

• 18 Augustus 2017 - 21:43

Corrie:

Leuk dat jullie een mooie camping hebben. voor maar weinig. Wel een hele trip naar boven,maar jullie zijn er gekomen, gelukkig mocht je ook een afdaling maken. Geniet van de laatste km naar Rome
    liefs van ons uit Amersfoort

• 18 Augustus 2017 - 23:26

Gertjan :

In je verslaglegging straalt steeds meer de zon door. Weliswaar warm fietsweer, maar de moeite waard om de omgeving aan het eind van de dag te verkennen. Het staangeld is bijna te geef; wellicht omdat het een weinig ontwikkelde plaats is voor toeristen.
    Hoeveel kilometers hebben jullie nog te gaan? Rome lonkt.
    Zaterdag weer een plezierige fietsdag gewenst.