Reisverslag Wim en Henny - donderdag 17 aug. 2017 - Reisverslag uit Ravenna, Italië van Henny Smeets - WaarBenJij.nu Reisverslag Wim en Henny - donderdag 17 aug. 2017 - Reisverslag uit Ravenna, Italië van Henny Smeets - WaarBenJij.nu

Reisverslag Wim en Henny - donderdag 17 aug. 2017

Blijf op de hoogte en volg Henny

17 Augustus 2017 | Italië, Ravenna

Donderdag 17 augustus 2017
Censenatico - Ponte Mesa 63 km
450 meter omhoog en 115 meter dalen.

Vanmorgen ging de wekker om 5.45 uur. Geen probleem hoor, want wij gingen gisteravond al vroeg naar bed en we waren dan ook uitgeslapen. Ondanks de herrie van de camping naast ons en de jongelui die naast ons stonden hebben we - dankzij de oordopjes - best wel goed geslapen.

We stonden onder de parasoldennen dus totaal geen gras maar alleen maar zand. Ik zou daar helemaal kriebelig van worden als ik hier langere tijd zou moeten staan.

Om 07.30 uur fietsten wij vanmorgen de poort uit. Heerlijk deze camping hebben we ook weer gehad! Lekker weer de wijde wereld weer in! We hadden in het fietsboekje al gelezen dat het plaatsje Cesenatico waar de camping onder viel heel aantrekkelijk was. We fietsten 3 kilometer en we kwamen bij het havenkanaal, dat ooit door Leonardo da Vinci is ontworpen. Hier lagen traditioneel geschilderde vissersboten voor anker. Aangezien wij daar al om 8.00 uur waren was dit mooi om zonder bijna geen toerist te bewonderen. We hebben natuurlijk meteen koffie gedronken buiten op een zeer sfeervol terras.
Wat een tegenstelling met de camping!

We fietsten ongeveer nog 25 km door de Povlakte. Lekker vlak. We pauzeerden in Santarcangio di Romagna, een zeer sfeervol stadje.

Daarna ging de route verder door het dal van de Marecchia en geleidelijk drongen we het landschap van de Apennijnen binnen. Het is een vriendelijk landschap met kleine akkers en weiden. Opvallend zijn de steile rotsen waar dan weer een burcht of dorpje op is.

Het was vandaag aardig warm maar het fijne is dat als je fietst je er minder last van hebt. Als je even wilt staan om de kaart te bekijken of wat wilt drinken dan ga je dit uiteraard in de schaduw doen. Veel water drinken is belangrijk en natuurlijk de zonnebrand met factor 30 en de pet op.

Het landschap vinden wij nu al op Toscane lijken. Vandaag begonnen we ook weer hier en daar met een beklimming.

Om half 4 na een afdaling van ongeveer 5 km komen wij op de camping aan in Ponte Messe. Het is een zeer verzorgde minicamping waar veel Nederlanders zijn. Gezinnen met kinderen. Gelukkig was er nog 1 hele ruime plek voor ons. Er is een gezellige eetplek met barbecue. Enkele kunststukken en wat heeel belangrijk is een tentveld. De caravans staan nu voor het eerst niet eersterangs!!!! Eigenlijk alles is er om het de vakantieganger maar naar zijn zin te maken. We zeiden net tegen elkaar. De Gooische kampeerders of kampeerders uit Zeist zijn hier aanwezig. Zij komen ongetwijfeld hier al jaren en ze begrijpen totaal niet waarom wij hier met de fiets zijn.

Even iets huishoudelijks:
De afwas: wij kunnen nooit veel afwas hebben, want wat wij bij ons hebben is:

2 pannetjes en een rond koekepannetje, 2 hele dunne bordjes, een etuitje met lichtwicht alumium bestek, 2 plastic wijnglaasjes en 2 bekers. Dat is alles. Verder hebben wij 1 klein flesje afwasmiddel en soms vul ik dit bij als iemand zijn afwasmiddel laat staan.
Wij doen inmiddels 4 weken met 1 theedoek. (wat vies he!)

Boodschappen:
Wij proberen "s middags op tijd boodschappen te doen indien wij terecht komen in een plaatsje waar ze geen supermarkt hebben. Vanavond hadden wij heerlijke zalm (was eerst bevroren), gevulde pasta met kaas en pesto en sla met tomaatjes.

Je kunt je dus met heel weinig redden tijdens zo'n vakantie.

Bagage:
fietstassen: we hebben beiden 2 voortassen en 2 achtertassen en een stuurtasje. Alles heeft inmiddels zijn eigen plek. Wim heeft daarnaast nog onze Hillenbergtent achterop. Dit is officieel een 4-persoonstent maar voor ons is het gewoon een ruime 2-persoonstent. Het is prettig als je alle tassen naar binnen kunt gooien en dat je dan ook nog wat ruimte over houdt.

De was: we proberen - indien dit mogelijk is - in ieder geval de fietsbroeken even door een licht sopje te halen. Verder maken we gebruik van merinowollen shirtjes en het voordeel van merinowol is dat het niet gaat stinken. Dat scheelt weer. Het kwam geregeld voor dat je fietsbroek of handdoek/shirtje 's morgens niet droog waren en bond je deze maar achterop. Als het mee zat was het dan 's middags droog.

Tot zover voor vanavond. Morgen klimmen naar 950 meter hoogte. Met onze kuiten moet dat wel lukken

Liefs Wim en Henny

• 20 Augustus 2017 - 20:16

Fenny:

Ja, vieze theedoek! Tijdens een schoolkamp heb ik geleerd dat je ook met (schoon) wc-papier kunt afdrogen ;-)