Camino - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Henny Smeets - WaarBenJij.nu Camino - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Henny Smeets - WaarBenJij.nu

Camino

Blijf op de hoogte en volg Henny

03 Augustus 2014 | Spanje, Burgos

Vrijdag:
Vanmorgen met een natte tent vertrokken. Waarom nat? Niet omdat het regende maar omdat het heel vochtig is. Eigenlijk hebben we bijna nog nooit een droge tent meegenomen. Het scheelt zo 2 kilo in gewicht. Het was vandaag eigenlijk wel - vergeleken met andere dagen - goed te doen. We kwamen van 850 meter en daalde af naar 375 meter. Gelukkig niet in een keer maar in etappes. Soms 50,kilometer per uur bij een afdaling. We moesten vandaag wel even wennen aan het routeboekje deel 3 van de Santiago-route. Wij hadden natuurlijk eerst deel 1 en 2 van de oude wegen route afgelegd wat net een route was door een openluchtmuseum van de laatste 900 jaar. We moesten vandaag ook langs N-wegen en dat is geen pretje. Natuurlijk schakel je dan wel even on. Om Paplona te,vermijden (drukke stad) hebben we de alternatieve route genomen. Dat was wel een heel mooi stuk. Telkens volgden wij het riviertje Erro en op een gegeven moment fietsten wij russen de Gorges van dit riviertje. Even later vloog er een vale gier uit een boom. Ik zag zijn klauwen en ik weet zo langzamerhand hoe hij er uit ziiet. Dit was even een mooie gwaarwording.

Op een gegeven moment gingen we weer even van de hoofdweg af en kwamen we bij een oud kerkje aan. Daar waren een heel stel mensen in een kring en waren met een spirituele bijeenkomst bezig. We werden ineens heel zweverig!

In een plaatsje 10 kilometer (puente la Reina)) verderop zou een private camping zijn. Mooi oud plaatsje trouwens met een oude kerk en een oude brug. Het duurde even voordat wij de camping vonden. We moesten over de oude brug en dan een pad stijl omhoog. Er stond geen duidelijk bord maar de GPS gaf dit aan. Ik geloof dat het wel 15% was met gravel. Voor wandelaars is dit geen probleem maar wij als fietser met bepakking was het echt heftig om lopend boven te komen. Maar ik heb inmiddels geleerd, dat je soms onverwacht op zo'n manier iets aardigstegen kan komen. Eindelijk boven gekomen zag ik een zwembad en een gebouw met huisjes. Het bleek een onderkomen te zijn voor pelgrimgangers. We mochten ons tentje voor 7 euro opzetten. Wij konden ook daar slapen voor 10 euro per persoon maar onze tent was nat en deze moest toch drogen en wij vinden het toch wat knusser om in ons tentje te slapen dan met meer mensen in een kamertje. Wij waren eerst de enigen met een tentje en later kwam daar nog een Nederlandse dame bij.
,Het weer sloeg om en we hebben onweer gehad. We zouden eerst beneden in het dorpje gaan eten maar daar zagen wij maar van af. We hebben in het pelgrimonderkomen een 3-gangenmenu genomen voor 10 euro per persoon. Het was prima. Je zit dan aan een lange tafel tussen allerlei nationaliteiten.

Ons tentje heeft het heftige weer van net goed overleefd. Gel

Zaterdag
De voorspellingen gaven aan, dat het vandaag geen mooi weer zou worden. Het zou regenpakkenweer worden. Nu ik dit schrijf hebben wij echt geboft. Het is de gehele dag droog gebleven en vanmiddag zelfs zonnig. Fijn, dat ze het ook wel eens mis hebben.
We waren al vroeg klaar en zijn eerst het bijzondere stadje in gegaan om naar de bakker te gaan en koffie te drinken. Het stadje Punta al Reine is zo'n mooi oud stadje met een rijke historie als pelgrimstadje.

Wij moesten vandaag 70 km fietsen voor de volgende camping. Wij vinden dat op zich helemaal niet veel maar er zaten wel wat klimmetjes in. We hebben onderweg weer juweeltjes van plaatsjes bezocht.

We kwamen vanmorgen in Estella aan. Dit is ook weer een stadje met een rijke historie als pelgrimstadje maar ook met een legenda uit de Middeleeuwen. De planning kon niet beter, want wij kwamen bij de optocht van het Middeleeuws feest met minstrelen, grote poppen, kinderen verkleed in kleding uit de Middeleeuwen, veel muzikanten en de lokale bevolking allemaal in wit met rood. Het was een feest dat we dit mochten meemaken.

Verder hebben we nog enkele juweeltjes van plaatsjes bezocht. We bekijken meestal even de kerk en rijden door de kleine straatjes. Soms even op een bankje zitten onder de plantaanbomen en kijken wat er zo om je heen gebeurt.
De camping was niet geweldig maar we waren er toch weinig, want 's avonds zijn wij in de stad uit eten gegaan. Het is zo makkelijk om je fiets bij te hebben als je naar een stad gaat.

Zondag
Vandaag van .Logrono naar St. Domingo
We nemen vandaag lekker de tijd we hoeven maar 70 km af te leggen. Het fietsen vanuit de stad was een mooie route langs een stuwmeer.

Het fietsen in Spanje is heel anders dan in Frankrijk. De route gaat soms via een oude weg waar een nieuwe weg naast is gelegd. Dit hadden we soms tijdens de eerste 2 dagen maar gelukkig wordt dat wel een stuk minder. Over het algemeen is het daar waar je fietst niet druk.
Al weken heb ik te maken met soms enkele hellingen achter elkaar. Ik probeer dan in de zwaarste versnelling de berg af te sjezen, zodat ik voldoende vaart heb om op de volgende heuvel te komen. Soms lukt dat en soms moet ik dan goed timen met terugschakelen.
Het komt ook voor, dat als je een lekkere afdaling hebt gehad, datje benen dan weer actief moeten worden en dan voel je dat wel even.

Het landschap zie je met de dag veranderen. Vandaag weer tussen de wijngaarden maar later weer droger. We hadden op een gegeven moment rondom bergen en een vlakte waar dan een plaatsje ligt. Het ziet er dan niet uit vanuit de verte en dan blijkt het toch wel weer een mooi plaatsje te zijn.

Het schakelen met een Rohloffnaaf is een uitkomst hier.Door het vele schakelen met je rechter duim heb je daar soms op het einde van de dag een beetje last van.

Vandaag een stukje met 12% en 10%. Het is dan echt doorzetten. Je transpireert dan heftig en moet zorgen voor een goede ademhaling. Het scheelt zoveel, dat we de Oude Wegen route in Frankrijk al gefietst hebben, want onze conditie met klimmen hebben we daar wel opgebouwd.

Volgens het boekje zou in deze plaats geen camping zijn maar Wim had deze wel op de kaart gezien. Wij zijn in dit dorpje even naar het toeristenbureau gegaan en die zeiden, dat wij even 3 km..terug moesten fietsen en daar zou dan de beste camping van de streek zijn. Wij dus weer terug en daar zagen wij een parkeerplaats met heel veel auto's en dat bleek van de camping te zijn. Ik kreeg al helemaal de kriebels. Wim is bij de receptie gaan vragen of zij een tentenveldje hadden en of hij eerst mocht kijken. De kosten zouden 20 euro zijn. Nou we zijn de camping opgereden en ik heb in de gehele vakantie niet zoveel kinderen als nu.. Op het tentenveld staan zeer magere boompjes en ik voel mij hier niet prettig. Conclusie: terug naar het stadje en daar onze credantial gebruiken om in een pelgrimsovernachtingslaats te gaan slapen welke overigens zeer centraal in het stadje ligt. Wij kwamen daar binnen in een zeer oud gebouw naast de kerk en een non stond ons te woord in het Spaans. Het kwam er opneer, dat er nog een bed nummer 35 en 32 was maar dat dit niet bij elkaar was. De non liet mij de 2e etage zien waar de bedden stonden. Ik liep mee en ik dacht het is lekker in het stadje, de fietsen kunnen veilig staan en is altijd beter dan de camping. We doen het! Voor Wim is het jammer dat hij zijn tentje niet kan opzettten maar hij doet het voor mij Geregeld! Kosten 5 euro per persoon! Net een pelgrimsmenu genomen in het stadje.

Voor allen die ook wel eens denken: dat wil ik ook doen ik raad iedereen aan U- indien de mogelijkheden - er zijn om dit ook te gaan doen.

Marlies en Jan, jullie achtervolgen ons. Geniet er van!
Leen en Do, ga het wandelen!

Lieve sportvrienden en John en Aukje, bedankt voor reacties. Fietsen is
toch wel anders dan hardlopen.Ik heb inmiddels zeer gespierde kuiten maar dat wil nog niet zeggen dat de bosloop mij weer goed af zou gaan.
Els, ik gebruik de powerbank e

• 04 Augustus 2014 - 16:33

Anke:

Hoi julle beiden!
    Wat een super verhaal zeg, ik geniet er van, vind het zo leuk allemaal. Het is met de boeken over mensen die lopen of fietsen naar Santiago ook zo ik geniet er intens van.
    Jullie zijn echt aanwezig op de Camino!
    Merk ook aan je verhalen Henny dat je ermee bezig bent, dat het gewoon gebeurt, super.
    Wij genieten hier gelukkig ook van andere dingen, zoals bramen plukken, augurken inmaken, het is heel burgerlijk maar ook zo leuk en heerlijk. De pompoenen op ons balkon groeien en kleuren prachtig, het zijn er vier!
    Zo leuk Henny dat je schrijft: voor iedereen die dat ook wel zou willen doen, doen. Dat klopt als je er eenmaal bent dan snap je dat, het is zo bijzonder.

Nou allebei, geniet van de komende tijd, het is zo weer voorbij!
    ULTREA!
    Lieve groet uit Huizen,
    Anke & Leo

• 05 Augustus 2014 - 11:45

Dominique:

Hoi lieve broer en schoonzus.
    Wat een geweldig verhaal heb je ervan gemaakt. Het is inderdaad een heel boekwerk aan het worden. Wij zitten heerlijk in Oldenzaal, en wandelen/fietsen hier veel. Dat is ook genieten. Maar wandelend naar Spanje?????? Hoe lang moet ik dan vakantie nemen? Toch meer dan een jaar zeker. Dan wil ik wel dat jij mee gaat Hennie, als gids. Ha ha. En als Wim dan elke dag de bagage komt brengen, ja dan doe ik het!!!
    Geniet nog van de laatste etappen. En wij zijn heeeeeeeel benieuwd naar al je verhalen en foto s. Kus xxxx

• 06 Augustus 2014 - 17:14

To En Henk:

Hoi Henny en Wim.tijdje geen internet gehad om jullie verslag te lezen .maar nu wel bij een boer in het sauerland schmallenberg daar staan we achter de boederij ook iets bijzonders
    Maar jullie gaan goed ikneem me pettje af gister hebben wij ookwat steile weggetje gefietst ook meer stenen dan zand door het bos kwamen ook niemand tegen wat zijn de hoofdje toch ondernement (dat hebben we van onze Pa) Ma is trots op ons Henny en Wim tot schrijfs dikke kus je Zus .