Richting Spanje - Reisverslag uit Larceveau-Arros-Cibits, Frankrijk van Henny Smeets - WaarBenJij.nu Richting Spanje - Reisverslag uit Larceveau-Arros-Cibits, Frankrijk van Henny Smeets - WaarBenJij.nu

Richting Spanje

Blijf op de hoogte en volg Henny

30 Juli 2014 | Frankrijk, Larceveau-Arros-Cibits

Zondag
Vanmorgen weer lekker vroeg opgestaan. We zijn eerst het stadje - waar wij op de camping overnachtten - gaan bekijken. Wat een prachtig stadje is Moissac. Het heeft een schitterende abdij met een romaanse kloostergang. De abdij is altijd een toevluchtsoord geweest voor pelgrims. Ik ging om ongeveer kwart voor 9 de abdij bekijken en ik kom binnen en hoor daar een orgel met gezang van ongeveer 10 jonge nonnen. Een betere akoestiek kan je niet hebben. Het waren de nonnen die daar in het klooster wonen. Zij zongen hun gebed. Deze nonnen waren ook weer mooi in het wit gekleed met bijzondere mooie kappen. gekleed. Zij zien er gewoon veel sfeervoller uit dan in Nederland.
Jammer dat je met een fietsvakantie niet de gelegenheid hebt om alles te bekijken wat de moeite waard is in zo een stadje. Wel gaan we altijd even koffie drinken. Daarvoor zij we dan al bij de bakker geweest en hebben dan ons stokbroodje, croissants en wat lekkers bij de koffie. De croissantjes eten we dan al bij het eerste kopje koffie van die dag op en het andere eten we later op de dag op waar we dan ons tweede kopje koffie nemen en uiteraard komt het voor, dat je helemaal geen koffietent tegenkomt.

Vandaag staat er 80 km op het programma. Je kijkt in het boekje waar er een camping is en dat was bij 52 km en bij 80 km.

De complete naam van onze fietsroute is niet alleen langs oude wegen maar ook en pelgrimssteden naar Compostela. Vele stadjes die wij aandoen hebben hiermee te maken. In de kerken is dat uiteraard terug te vinden maar ook de wandelroutes, gedenktekens langs de weg, straatnaambordjes enz.
De laatste week ben ik regelmatig enkele wandelaars tegengekomen.

Vandaag de eerste 20 kilometer vlak kunnen fietsen maar daarna kwamen we weer in heuvelachtig landschap terecht waar er regelmatig lange klimmen in voorkwamen. Als je 's morgens je eerste klim doet dan willen die knieen niet echt. Het voelt dan niet prettig maar gewoon doorzetten, want je hebt geen keuze.

Vandaag kwamen we in prachtige stadjes als Auvilar, St. Antoine, Flamarens, Miradoux, Lectoure. Voor wie meer wil weten over deze plaatsjes verwijs ik naar internet. Je verwacht dit soort mooie plaatsjes totaal niet in deze omgeving. Je komt dan ook bijna geen Nederlanders tegen.
Nu zijn wij neergestreken in Castera-verduzan aan een meertje. Het was mondain kuurplaatsje met zwavelhoudende heetwaterbronnen alleen nu is het een uitgestorven plaatsje. Kortom het was vandaag een mooie fietstocht dat wel heel wat inspanning kostte. Tijdens al dat geklim had je prachtige vergezichten met veel zonnebloemen en mooie oude plaatsjes.

Het was niet mogelijk vandaag boodschappen te doen en we zijn toen bij het hotel met vergane glorie gaan eten. Gelukkig hadden zij ook achter het hotel een terras. Terwijl wij aan onze eerste gerecht bezig waren kwam het stel aardige Nederlandse fietsers ook binnen. We hebben een tafeltje er bij aangeschoven en we hebben een hele gezellige avond gehad.

Maandag
Van Castera-Verduzan naar Maubourguet.
Vandaag begon het de eerste 20 kilometer vrij vlak maar daarna zaten er enkele pittige klimmen bij. Onverwachts kwamen wij door oprachtige stadjes als:
Biran, I'sle-de-Noe, Montesquiou. Op een gegeven moment kwamen we in Marciac waar net vandaag het Jazzfestival was begonnen. Dit festival duurt 3 weken en het schijnt dat er grote artiesten optreden. Als je geen planning van je eindbestemming zou hebben dan is het zeker leuk om dit enkele dagen mee te maken. Het straalde een zeer gezellige sfeer uit. Er is in dit dorp 1 camping aan een meer en deze zal ongetwijfeld vol staan. Wij hadden dan ook geen zin om tussen die drukte ons tentje op te zetten. Ik leef al 3,5 week in uiterste rust. Dit doen we dan zeker een ander keertje.
We zijn nog even 20 km doorgefietst over een saaie weg. Het begon te regenen en ik heb nog gauw even boodschappen kunnen doen voor het avondeten. De camping in Maubourget lag aan een mooi riviertje net iets buiten het dorpje.
We hebben in de regen onze tent opgezet en vervolgens onze avondmaaltijd bereid onder het afdakje bij de receptie waar een tafel en 2 stoeltjes stonden. Deze avond zijn we om 21.00 uur in de tent gaan liggen om nog even wat te lezen maar wel waren al heel snel in slaap gevallen.

Dinsdag
Om 6.30 uur stonden we op. Gelukkig regende het niet meer maar de tent was door de condens ook aan de binnenkant erg vochtig. Het werd dus vandaag een drijfnatte tent inpakken. Dat scheelt heel wat in gewicht. Hoe dan ook we drinken altijd eerst een kop thee en of we ontbijten is afhankelijk of we nog brood hebben. We hadden gelukkig nog een bakje kwark voor beide. Vervolgens onze "muilezel" weer bepakken en dan de camping af en naar de boulangerie en de Casino voor de boodschappen t/m de lunch.

We hadden vandaag gekozen voor routevariant 6a, omdat bij deze variant er inverhouding minder geklommen hoeft te worden. Tevens kan je deze route gebruiken om Lourdes aan
Veel liefs voor jullie allen van Henny en uiteraard ook Wim

Het was goed te doen vandaag de eerste 30 km. We misten de oude mooie stadjes. Het was alsof we in Brabant fietsten zo tussen de maisvekden.
Onderweg zijn wij totaal niets tegen gekomen om ergens koffie te drinken. Al die plaatsjes zijn totaal uitgestorven. Uiteindelijk hebben wij bij een openlucht kartbaan koffie gedronken. Blijkbaar heeft een mens cafeïne nodig. In het plaatsje Nay hebben wij aan de rivier onze lunch genuttigd. Wim had de tnt even ten droge gelegd, zodat het hem ongeveer 2 kg in gwicht zou schelen. Het is een heel mooi plaatsje met een overdekte markt. Helaas waren wij hiervoor net iets te laat

Vanaf dit punt werd de tocht interessanter voor vandaag. Wij fietsten het dorp uit en wij zagen in de verte de Pyreneeën met zelfs enkele bergen met besbeeuwde bergtoppen. Wij reden op kleine binnenweggetjes en het klimmen begon weer. Wim zag een slang over de weg heen kronkelen. Eerder op deze dag zagen we 2 hertjes vlak voor onze neus aan het springen. Overigens hebben wij heel wat hertjes tijdens deze fietstocht gezien.

Zo hebben we ongeveer 40 km gefietst en de bergen kwamen steeds dichterbij. Wij staan nu op een camping aan de route waarvoor we nog even een aardige helling op moesten. Helaas was er geen supermarkt of winkeltje waar we iets te eten konden kopen. We hebben een stokbrood gekocht, een fles tose en een bakje rijst met tonijn bij de plaatselijke bakker en daar moesten we het vanavond maar mee doen.

Wij hebben prachtig uitzicht alleen zien we dat het in de bergen minder weer is. Vanavond scheen de zon mooi op de bergen. Wij zitten nu met truien aan en Wim is de route aan het bepalen voor morgen.

Hopelijk kan morgen mijn reisblog voor jullie weer bijwerken. Nogmaals dank voor jullie lieve berichtjes.

Mijn kilometerteller staat op 1910 km en we moeten er nog ongeveer 950 km te gaan. Vanaf dat ik vertrok heb ik 1 rustdag genomen en dat was bij mijn nicht Marijke in Zuid Limburg, omdat het toen zo'n noodweer was. Ik fietst liever elke dag ongeveer 80 km dan dat ik 100 op een dag moet doen en dan zo af en toe een rustdag.
Misschien willen onze knieën en kuiten wel een rustdag, want die beginnen wel even boos te worden als je weer op de fiets stapt. Ik ga er maar even wat wondermiddel op doen.

De volgende ochtend: wat was het stik vanacht. Heel bijzonder dat het zo stil kan zijn. Om 7.00 uur weer alles ingepakt en via de bakker naar Orolon st. Marie. De weg er naar toe verliep snel. Vlakke rit. In Orolon de basiliek bekeken en een oud mannetje kwam naar mij toe om te vragen of ik een stempel wilde hebbeb. Hij had een grote sleutel bij zich van een kast en daar zat dan weer een kistje in waar hij de stempel uithaalde. Mooie gewaarwording.

Vanmiddag hebben wij broer Bertus en schoonzus Monique ontmoet. Uiteindelijk hebben wij met zijn vieren een hotelletje op onze route. Het is een echt oud hotelletje helaas met veel vliegen maar we kunnen ons weer afdrogen met schone en droge handdoeken.w
Bertus heeft ons uitgenodigd om met elkaar uit eten te gaan.
Gezellig hoor om weer een middag en avond met familie door te brengen. Morgen gaat ieder weer zijn eigen weg.

Wordt vervolgd. Overmorgen zijn we in Spanje. Liefs Wim en Henny

• 30 Juli 2014 - 22:33

Paul En Bernie:

Wim en Henny wat een reis wordt dit toch. Al die mooie verhaaltjes en leuke plaatsjes en hoe jullie de dagen doorbrengen.
    Complimenten in de volharding. Twee mensen op een mooie missie. Genieten van de rust en al het moois.
    Dit gaat jullie goed af. Succes met de bergen die gaan komen. Rustig aan op het eigen tempo dan komt het goed. Geen haast maken dat is slecht voor de knietjes.

Groetjes en we kijken ernaar uit jullie weer te spreken.

Groetjes Paul en Bernie

• 31 Juli 2014 - 09:56

To En Henk:

Hoi ,wat een leuk verhaal en dat allemaal op je telefoon kleine toetsenbord maar je ziet het lukt.kan me best begrijpen dat je knieen en je kuiten wat moeite hebben ,maar blijven smeren blijven ze soepel.toch leuk dat jullie Bertus en Monique hebben ontmoet even lekker bijpraten ,wat jullie allemaal hebben meegemaakt.wij zitten nu in Luttenberg en zijn dinsdag naar Beerze gefietst Angelique was jarig en die stonden daar op de camping gister lekker gefietst Nijverdal en omgeving lekker door de bossen en heide ,vandaag gaan we richting duitsland Nordhorn hier alles goed en tot volgende berichtje jullie goede reis dikke kus van je zus

• 31 Juli 2014 - 10:15

Levin:

Nou dat schiet op. Nog maar een paar honderd kilometers. Knap hoor hoe jullie dat doen. Geniet van de reis en de omgeving. Groet Levin en Anita

• 31 Juli 2014 - 11:19

Roel En Marijke:

Slechts één rustdag tot nu toe, wat een eer dat dit zeldzame fenomeen bij ons heeft plaatsgevonden :p

Jullie vorderen gestaag en Santiago wacht op jullie, dat gaat zeker lukken!!

Veel liefs, Roel en Marijke en de meiden

• 31 Juli 2014 - 11:34

Corrie Hoofd:

Zo zus en zwager jullie hebben er al een hele tocht op zitten en je benen die hebben het aardig te verduren gehad. Knap hoor. nu door die bergen heen. We zullen duimen dat het mooi weer blijft en jullie in een lekker zonnetje ervoor heen komen Maar ze zeggen altijd de laatste loodjes wegen her zwaarst maar daar dan maar niet aan denken. Wel goed voor jullie zelf zorgen. Leuk dat jullie met Bertus en Monique een hapje zijn wezen eten en gezellig samen in het hotelletje hebben overnacht. Een lekkere douche en een schone handdoek is dan exstra lekker. Een hele dikke knuffel ook van je moeder die vraagt elke dag heb je al weer wat gehoord.
    Dus dit verslag gaat gelijk naar haar toe. Van ons ook een knuffel natuurlijk Hop op naar Santiago.

• 31 Juli 2014 - 19:08

Anke:

Lieve 2!
    Tjonge wat gaan jullie super mooi door het land heen, geweldig.
    De Pyreneeën is spannend om al naar te kijken nu er overheen fietsen.
    Veel plezier nog de komende tijd en geniet van al het goede om jullie heen.
    Wij denken aan jullie!
    Lieve groet,
    Anke & Leo

• 31 Juli 2014 - 21:39

Dominique:

Wat een heerlijke reisverslagen maak je Hennie. Ik lig languit in mijn relaxstoel, je verhaal te lezen. Eigenlijk lijkt het mij ook leuk om zoiets te doen. Maar hier in de tuin is het ook lekker.
    Kun je ook foto s mee sturen? Of is dat lastig.
    Nu de bergen over. Dat gaat jullie zeker lukken. Vreet doe bergen op!!!!!
    Liefs. Do