even een update - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Henny Smeets - WaarBenJij.nu even een update - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Henny Smeets - WaarBenJij.nu

even een update

Blijf op de hoogte en volg Henny

27 Juli 2014 | Frankrijk, Nevers

Dit is en berichtje van mij aan Wim toen ik nog alleen fietste.

Hoi Wim,
Ik stond net te trillen op mijn benen. Er kwamen 2 honden achter mij op een landbouweg waar ik niemand tegen kwam. Blaffen en rennen achter mij aan en dan met die kwade tanden uiit hun bek. Ik heb me rot gefietst 2 km. Ik was helemaal van slag. Nu even vijkomen in een dorpje. Ik zag mijzelf al met een hondenbeet. Liefs henny.

Het volgende berichtje schreef ik op de zaterdag, dat ik nog alleen fietste aan mijn zus

Goedemorgen, ik was vanmorgen al om acht uur klaar en ben toen in de stad bij een patisserie gaan ontbijten. Daarna op de fiets veelal langs een rivier. Net over een prachtig aquaduct de guetin gegaan, dit moet je maar even op internet bekijken o zoals het dorpje apremont sur alier waar ik aan de koffie ben met gebak. Het terras is prachtig en heel rustig gelegen aan de rivier met een mooi muziekje. Het plaatsje staat bekend om zijn schoonheid. Vandaag lekker rustig fietsen over vlak terrein. Hier en daar even kijken en genieten van de Franse sfeer.liefs

Inmiddels is het woensdag en ben ik 2,5 week onderweg en staat er 1500 kilometer op mijn teller, dat zou betekenen dat ik op de helft van mijn kilometers ben. Ik (we) zijn nu in de Dordogne en 25 kilometer van Rocomodour. Inmiddels heb ik 8 stempels op mijn stempelkaart laten zetten. Een keer mocht ik zelfs van een oud mannetje de stempel uit het laatje van het tafeltje in de kerk halen en zelf de stempel zetten.

Omdat wij de fietsroute "de oude wegen" volgen baan je een weg door de geschiedenis van Frankrijk. Verscheidene kerken dateren uit 1200. In onze routebeschrijving staat ook veel achtergrondinformatie.

Vandaag was een pittige tocht. De eerste 20 kilometer gingen lekker door een mooi landschap daarna weer dalen en veel klimmen en soms 6 km klimmen met een stijgingspercentage van7 tot 9 %.
Wij,staan in de ochtend meestal om 6.15 uur op en breken de tent af en doen onze spullen
op de fiets. We drinken wel even een kop thee en gaan vervolgens naar het dichtsbijzijnde dorpje en drinken - indien het mogelijk is- een kop koffie en kopen bij de bakker ons brood en iets lekkers bij de koffie.

We fietsen gemiddeld 80 kilometer per dag. De ene keer gaat je dat gemakkelijker af dan de andere keer. Wim heeft het boekje met de kaart en ik heb de GPS. Dat werkt wel erg goed. Na 2 weken zelf de tent opzetten is Wim diegene die dat werk nu doet.

We hebben dit jaar voor het eerst Alite lichtgewicht stoeltjes bij ons. Eerst dacht ik nog, dat dit niet nodig zou zijn maar het is toch een luxe. Aan het lezen van. een boek komen we nog helemaal niet toe. Vandaag waren we voor het eerst vroeg op een camping .

De mensen die je tegenkomt op een camping met fietsen zijn meestal Nederlanders. We hebben nu een stel ontmoet die ook naar Santiago gaan maar wij zijn deze mensen al weer kwijtgeraakt.

Gisteren naar de pelgrimsplaats Rocamadour geweest. Ik heb daar nog een bezoek gebracht aan de kerk uit het jaar 1100. Vroeger betrad men de trap van 200 treden op blote knieen. Ik kwam net op tijd binnen, want er begon een Heilige Mis. Er was een meisjeskoordat zo prachtig zong en dat in combinatie met het orgel en de geweldige sfeer dat doet dan echt wat met je. Ook hier een stempel mogen ontvangen.

Vandaag is het zaterdag en zitten we aan de Tarn in het plaatsje Moissac
Vandaag ook Cahors bezocht met de mooie kerk en een prachtige brug. Het landschap zie je de laatste dagen opmerkelijk veranderen. Zodra wij de Lot over waren werd het droger. In de omgeving van de Tarn zie je veel fruitbomen. Ik denk dat ik morgen maar eens een pruim pik.

De fietsroute loopt voornamelijk over rustige wegen. Het zijn vaak binnenweggetjes waar je anders nooit zou komen. Je komt ook bijna niemand tegen. De campings worden steeds drukker, dat is wel jammer.


Sorry dat ik zo lang nietsvan mij liet horen maar ik had geen mogelijkheden tot internet.. inmiddels trouwens 1670 km
Liefs Henny

  • 27 Juli 2014 - 09:44

    To:

    Hoi Henny en Wim, leuk om jullie berichtje telezen al weer heel wat kilometers in de benen, ja leuk he die foto van Ma dat ze je verslag zit telezen met volle aandacht ik had ook de kaart van frankrijk mee zodat ze het kon zien waar jullie nu zijn .jullie zullen wel heel wat foto's gemaakt hebben van al die kleine dorpjes, mooi dat ieder zijn eigen taak heeft , dan ben je ook zo klaar met opruimen als je s morgens weer op de fietsstapt voor weer de kilometers, Henny en wWim veel fiets plezier ,groetjes To en Henk die nu in de Lutte zitten en ook vandaag op de fiets stappen in deze mooie omgeving dikke Kus

  • 27 Juli 2014 - 18:15

    Ria:

    Lieve Henny en Wim,
    Bedankt voor de verslagen. In gedachten fietsen wij met jullie mee langs de ook voor ons bekende plaatsen. Succes met het klimmen en weet na een klim komt altijd een afdaling.
    liefs,
    Paul en Ria

  • 27 Juli 2014 - 19:19

    Jan En Astrid :

    Vanuit de Chianti-streek(Toscane) in Italië zitten wij met een lekker wijntje in een prachtige tuin jullie verslag te lezen. Heerlijk dat jullie nu weer samen zijn en samen verder de tocht fietsen. Kerken zien wij hier ook veel, Gisteren in Florence heel veel gezien en vandaag in kleine dorpjes diverse kapelletjes en kerkjes bekeken en een kaarsje opgestoken voor jullie. Succes verder en lieve groetjes van ons xxx

  • 27 Juli 2014 - 21:23

    Dominique:

    Gelukkig, ik hoor weer wat van je, jullie. Ik maakte me een beetje zorgen of het allemaal wel goed gaat. Nou zo te horen schieten jullie al op hoor. Nu bij de Dordogne. Heb je het plaatsje Saint Sozy al gezien? Daar liggen goede herinneringen van ons. Ha ha .
    Wat een schrik met die honden. ( blaffende honden bijten niet ,toch?) gelukkig kun jij harder fietsen dan die honden kunnen rennen.
    Veel succes met het volgende stuk. Laat maar snel weer van jullie horen.

  • 28 Juli 2014 - 20:02

    Corrie Hoofd:

    Hoy Hennie en Wim

    Ben net even thuis om de mail van jullie uit te draaien en aan Ma te geven.
    Hoorde net van ma dat je inde pyrenieen bent aan gekomen. Wat een fiets benen heb jij toch.
    Ik blijf genieten van je verhalen. Vandaag in onze omgeving heel veel regen alles stond blank.
    Maar na een paar uur schijnt het zonnetje weer.
    Ik heb ook een paar SMS op mijn thuis telefoon van je gehad. je hebt vast mijn nummer op mobiel niet meer.
    Ik stuur je wel een SMS dan heb je het weer. Heel veel klim km en dan ben je de bergen over.
    Blijf nog steeds trots op jullie.
    De meeste km heb je er al op zitten. Ma steekt nog elke dag een kaasje voor jullie op heb alweer een nieuwe doos voor haar gehaald.
    Een hele dikke knuffel Corrie en ook eentje van Linze.

  • 28 Juli 2014 - 20:47

    Anke:

    Hoi Henny & Wim,
    De Pyreneeën hebben jullie gehaald, lees ik ; geweldig. Wat een pracht van een tocht. Zelfs van het lezen van de verhalen word ik al vrolijk en blij.
    Ik blijf het heel bijzonder vinden deze tocht Henny, denk veel aan je en leef met je mee.
    Wat een heerlijkheid dat Wim nu de tent op zet, ieder heeft zo zijn eigen taak toebedeeld gekregen.
    Hoop dat jullie lekker weer hebben, vandaag tijdens een wandeltocht hier in 't Gooi tot aan onze enkels in het water gelopen. Morgen wordt het weer prachtig mooi en lekker warm, gaan we ook van genieten.
    Wij, Leo en ik wensen jullie veel plezier richting Santiago! Het komt elke dag dichterbij.
    Lieve groetjes van ons!
    Anke & Leo

  • 30 Juli 2014 - 11:29

    Trees:

    Ha Henny en Wim,

    als je thuis zit vliegen de weken voorbij, en daarom des te leuk om te lezen dat je in al die weken al zover kunt fietsen. je kunt bijna zeggen dat het end in zicht is, maar het stuk Spanje is natuurlijk ook nog een uitdaging. Ben benieuwd of jullie veel medefietsers tegenkomen of wandelaars?
    vorig jaar in Noord Spanje een stukje pad gelopen, maar binnen 10 minuten was je al minimaal 10 pelgrims tegengekomen.
    Hoop dat het fietsen jullie goed bevalt en de wens naar een goed (je eigen) bed nog niet aanwezig is. succes met de bergen en plezier in het Spaanse.

    veel groeten, Trees en de rest

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henny

Actief sinds 25 Juni 2014
Verslag gelezen: 1271
Totaal aantal bezoekers 30537

Voorgaande reizen:

22 Juli 2018 - 18 Augustus 2018

Met de fiets naar Barcelona

23 Juli 2017 - 25 Augustus 2017

Op de fiets naar Rome

05 Juli 2014 - 15 Augustus 2014

Op weg naar .................

Landen bezocht: