deel 1 fietsroute langs oude wegen afgerond - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Henny Smeets - WaarBenJij.nu deel 1 fietsroute langs oude wegen afgerond - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Henny Smeets - WaarBenJij.nu

deel 1 fietsroute langs oude wegen afgerond

Blijf op de hoogte en volg Henny

18 Juli 2014 | Frankrijk, Nevers

Eergisteren in de stad Troyes geweest.. Ik ben in de kathedraal geweest waar 1500 m2 glas in lood te zien is en een ervan met st. Jacob. Er was prachtige muziek . Ik heb uiteraard weer met aandacht een kaars opgestoken. Ook heb ik een stempel op mijn kaart gekregen.Het deed mij echt wat. Het is een prachtige stad met een brug over de Seine. Ook zijn hier veel vakwerkhuizen. Sinds deze dag begint het alleen zijn te wennen. Ik maak dagelijks fouten en ik leer veel.

Je zal je misschien afvragen wat ik zoal leer. Als eerste dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn spullen. Ten tweede dat ik de GPS beter leer kennen en dat ik deze op tijd moet opladen. De GPS is mijn goede vriend aan het worden. Ten derde word ik steeds beter met kaart en beschrijvingen lezen. Ten vierde dat ik geen fietskleding moet wassen en dat het de volgende dag toch nog drijfnat is en dat ik deze dan nat mee moet nemen. Uiteraard leer ik ook veel over mijzelf. Ik vind dat ik mij heel goed zo''n week alleen kan redden en dat het ook goed is om een week alleen weg te zijn.

Eergisteren was ik nog in de Champagnestreek en ben nu in de Bourgognestreek terecht gekomen. Dit is een ander soort omgeving. Je kunt dit merken aan de wijngaarden, de vele riviertjes en de plaatsjes die veel minder uit elkaar liggen.

Gisteren in de stad Auxerre geweest. Om de kathedraal te bereiken moest ik wel aardig klimmen. Ook hier heb ik weer een stempel gehaald en een kaarsje opgestoken. In het glas en lood was het St. Jacobusverhaal verwerkt .

Vanuit de stad auxerre kwam ik op een oud jaagpad terecht langs een kanaal met prachtige zij-armenmet watervalletjes. In dit idyllische kanaal waren vele sluizen die je met de hand moet bedienen. Veel pleziervaartuigen. Varen op dit kanaal.

Ik ben nu op prachtige camping aan het water. De camping is zoals deze moet zijn. Een prachtige ligging. Veel kleine tentjes en warm stokbrood. Er zijn zelfs tomaatjes die je mag plukken.Bij het inpakken van de tent zag ik zomaar een ijsvogeltje. Wat was er vanmorgen veel vogelgeluid te horen. Geen spoor, geen verkeer. Op weg naar Vezelay.

Het is inmiddels weer een dag verder.Gisteren in Vezelay geweest. Vanuit deze stad vertrokken in het verledenzeer veel pelgrimgangers of kwamen hier langs. Er is een prachtige kathedraal. Toen ik daar om 13.00 uur naar binnen ging was er een inwijding bezig van een jonge jongen die bij het broederschap zou gaan behoren eb een meisje dat toetrad tot het nonnenschap of hoe je dit noemt. Er waren best wel enkele jonge nonnen bij. Zij hadden prachtige witte gewaden anders (feestkleding). Ze zongen live en dat met een versterker en een perfecte akoestiek.

In deze ochtend kwam ik mijn fietsbuurtjes weer tegen en wij zijn gezamenlijk de kathedraal gaan bezoeken en daarna een heerlijke lunch genuttigd. Het was erg gezellig.

In die prachtige kathedraal weer een stempel laten zetten en een kaarsje opgestoken. Omdat Velezay op een berg ligt moest ik eerst een pittige klim doorstaan.

Het was deze dag erg warm en na 70 km fietsen met veel klimwerk in de palle zon heb ik mijn tent opgezet gezamenlijk met mijn fietsbuurtjes.

Vandaag ben ik vroeg vertrokken, omdat het weer een warme dag zal worden. Er zaten nu ook weer pittige klimmen in. Nu in Nevers aangekomen en ben ik even een cola gaan drinken en kan ik even gebruik maken van Wifi.

Dit jaar maak ik gebruik van Shimano fietsschoenen en Click-R SPD pedalen en dat bevalt mij uitstekend. Het is een systeem waarbij je heel makkelijk je vastklikt aan de trappers maar ook los klikt. Je kunt zo wat meer kracht zetten en dat is soms echt wel nodig. Het is vaak klimmen, dalen en ga zo maar door.

Morgen gelukkig niet veel klimmen en de temperatuur zal wat aangenamer worden

Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor de opmerkingen die jullie maken. Ik lees ze met veel aandacht. Her typen op zijn toetsenbordje met zo'n pennetje valt niet mee.

Tot het volgende bericht.
Liefs Henny

  • 18 Juli 2014 - 15:50

    Corrie Hoofd:

    Hennie je hebt het heel knap gedaan. weer heel leuk om dit te lezen. Ma vroeg vanmorgen nog hoe zou het met Hennie zijn. To belde n.a.v. je SMS en je moeder was weer erg gerust toen ze dat hoorde. Elke dag steekt ze een kaarsje voor je aan. Ik heb een nieuwe doos met wat grotere kaarsje gehaald. Momenteel is het hier erg warm. Kees zei al meiden jullie zijn een week te vroeg weggegaan. maar =met deze hitten is het ook niet lekker fietsen. Nog een paar nachtje en 2 dagen fietsen en je fietsmaatje komt je gezellig vergezellen en dan kun jij de kaart voor hem lezen. want inmiddels heb je wel wat ervaring gekregen.
    Ga genieten en de lieve groet en een dikke knuffel uit amersfoort Linze en Corrie

  • 18 Juli 2014 - 18:06

    Gonnie:

    Wat een verhaal weer, wat ben je goed bezig zeg, voor een sprintje naar de "top" van de Tafelberg draai jij straks je hand niet meer om en loopt iedereen eruit bij Rebel.
    Het is erg leuk om je op deze manier te volgen en te lezen wat je allemaal mee maakt, wauw!
    Morgen ben je al twee weken op weg! Geniet ervan, heerlijk dat het nu goed weer is.
    Mooie muziek, prachtige wijngebieden, mooie kathedralen, bezinning. xx

  • 18 Juli 2014 - 18:38

    Ruth:

    Henny,wat ben je al gevorderd op je tocht,goed hoor!Wij zijn nu ook in Frankrijk dus keken we op de kaart, je bent al halverwege dit grote land.Het is hier wel erg warm,vandaag zo'n 35 graden,heb jij daar geen last van? Veel succes op je verdere route!
    Ruth

  • 18 Juli 2014 - 19:22

    Anke:

    Hoi Henny,
    Het gaat je heel erg goed, tussen de regels door lees ik hoeveel plezier je hebt met alles, leren en ervaren, super.
    Alle ervaringen van jou die je ook in de boeken leest van mensen die 'deze' route hebben gelopen, leuk om te lezen. Prettig dat het weer zo goed is.
    Nou, fiets lekker door, je bent al op de helft van Frankrijk en dat is niet niks in de hitte.
    Ik denk aan je, brand ook een kaarsje voor jou en hoop dat je zo lekker door kunt gaan op naar Santiago.
    Lieve groetjes en dikke zoen,
    Anke en ook van Leo


  • 18 Juli 2014 - 19:30

    Leen En Do:

    Hoi Hennie.
    Ik kijk iedere dag weer even of je een nieuw stukje hebt geschreven. Ik kan me voorstellen dat het niet elke dag lukt. Gelukkig....vandaag weer een berichtje. Wat ben je al ver!!!! Ik kijk gelijk op de kaart waar het ligt, zo kan ik je route een beetje volgen. Wim krijgt zo wel een makkie, hoeft geen kaart te lezen, zelf geen camping te zoeken. Jij schudt dat zo uit je mouw (gps). Ik hoop voor je dat het daar minder warm is dan hier. Pfffffffffff.
    Nou Hennie , succes met de volgende route, geniet ervan, en ik kijk alweer uit naar je volgende bericht. Toi toi toi

  • 18 Juli 2014 - 19:59

    Yvonne:

    Hoi Henny,

    Je leert echt bij he want ik kan nu ook op de kaart meekijken waar je bent!
    Succes en veel plezier,

    Groetjes, Yvonne

    P.s. Wat is dat toch met die stempels? leg eens uit? Heb je een stempelkaart net als bij de Elfstedentocht?

  • 18 Juli 2014 - 20:51

    Cocky Van Slooten:

    Hoi Henny
    Wat fijn dat het zo goed gaat ,ik geniet van je verhalen.
    Wat zal jij in een een top conditie zijn als je weer thuis den .
    Suces bij het vervolgen van je tocht kijk nu al uit naar het vervolg
    Groetjes Cocky.

  • 18 Juli 2014 - 23:05

    To:

    Henny ,je heb al heelwat kilometers gefietst 1000 km vetelde je me, heel wat gezien, gelukkig is het nu mooi weer ,dat fietst wel wat lekkerde dan in de regen ,( de eerste week)gezellig dat je s avonds even aanspraak heb en met elkaar bent wezen eten, de gps daar ben de nu wel handig mee geworden kan ook niet anders als want hij is je beste vriend met je fietstocht,
    Zal je verslag weer uitprinten en aan Ma geven , blijft ze op de hoogte
    Henny voor morgen een mooie en fijne rit ,je zus To

  • 18 Juli 2014 - 23:59

    Levin:

    Henny for President!

  • 19 Juli 2014 - 14:33

    Annemarie:

    Henny, ik moet je even mailen om te zeggen hoe geweldig je dit doet! Ondanks tegenslagjes, slecht weer, verkeerde routes, eenzaamheid, toch maar weer doorgaan en hoe! En nu al halverwege Frankrijk! Je eenzame, maar leerzame week zit er al weer op. Ik wens je heel veel succes en plezier en het zal wel heerlijk zijn om nu samen verder te fietsen. Ik vind je verslagen heel erg leuk om te lezen! Groet van Annemarie

  • 19 Juli 2014 - 14:58

    Corrie Hoofd:

    Hennie heb je genoten van een lekker bakkie koffie in Apremont sur alier wat To mij schreef via de SMS. Dat bakkie samen met een gebakje heb je zeker verdient en vandaag lekker genieten van de mooie omgeving,nog 1 nachtje en dan komt je maatje Wim je verder vergezellen en niet alleen meer je GPS. Blijf genieten.

  • 20 Juli 2014 - 09:28

    Marijke:

    Hoi Henny,

    Hahahaha, wat leuk om te lezen dat je beter op je spullen bent gaan letten! Ik zie je hier nog zoeken naar van alles en nog wat...

    Succes verder met de speciale tocht!

    groetjes en liefs van ons allemaal!

  • 20 Juli 2014 - 10:20

    To:

    Hoi Henny, zoals ik je elke morgen via een sms goedemorgen wens ,maar wat je me nu vertelde je werd door 2 honden achter aan gezeten .wat heb je dan een kracht om nog harder te fietsen tot dat je ze kwijt bent ,(moet er niet aan denken dat ze in de been buiten , dan kan de rit niet verder) 2km dat is dan best een heel stuk dan heb je echt de schrik in de benen , nu weer met plezier op de fiets want Wim zal wel onderweg zijn naar je , La Chatre die kant ging je heen je kwam van st Amand Montrond plaatsjes op de kaart gevonden hele fijne dag groetjes uit Baarn xxxxxxx

  • 21 Juli 2014 - 13:38

    Corrie Hoofd:

    Hennie vanaf deze plek wens ik je hele fijne fietsdagen samen met Wim. eindelijk niet meer alleen.
    Je kaartlezer je maatje je bedzitje en wat nog meer. Ga samen op naar jullie einddoel. Toppie beide om dit te gaan doen. Nog heel wat km maar het gaaat jullie zeker lukken. Een hele dikke knuffel. Corrie en Linze

  • 25 Juli 2014 - 19:27

    Levin:

    Ldenooij@ziggo.nl

  • 26 Juli 2014 - 09:43

    Levin:

    Henny waar ben je? We missen de updates.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henny

Actief sinds 25 Juni 2014
Verslag gelezen: 1410
Totaal aantal bezoekers 30457

Voorgaande reizen:

22 Juli 2018 - 18 Augustus 2018

Met de fiets naar Barcelona

23 Juli 2017 - 25 Augustus 2017

Op de fiets naar Rome

05 Juli 2014 - 15 Augustus 2014

Op weg naar .................

Landen bezocht: